Kom niet naar Haren

Mensen, er is geen feest! Met toenemende vertwijfeling klonk de boodschap uit de monden van politiemensen en burgemeester in de aanloop naar 21 september. Onderzoek moet nog uitwijzen of zulke woorden olie op het vuur zijn geweest. Het valt niet uit te sluiten.

Het is een bekend verschijnsel bij communicatieprojecten. Er is een overduidelijk besef van het gewenste resultaat. In dit geval: laat de horde in hemelsnaam uit Haren wegblijven.

Het doel van de communicatie is echter heel wat anders dan een gewenst resultaat. Dat laatste gaat over de hunkering naar een gedroomde uitkomst. Het doel is de verandering die jij wilt realiseren om dit resultaat te bewerkstelligen.

Het is nogal onhandig om uit het rijtje resultaat, doel en boodschap de middelste weg te laten. Het gevolg van het veronachtzamen van een communicatiedoel kan zijn dat het gewenste resultaat zich rechtstreeks uitbrult in de boodschap: “Kom niet naar Haren!”

Dat lijkt zo logisch. Wat kan je doel anders zijn dan: iedereen blijft weg uit Haren?

Maar ‘niet naar Haren gaan’ is helemaal geen optie. Het is net zoiets als een broodje zonder kaas eten. Wie invloed wil hebben, zal moeten zoeken naar manieren om te zorgen dat er specifieke alternatieve gedragingen beschikbaar zijn die in lijn zijn met het gewenste resultaat. Niet door te zeggen: “Jongens, ga liever je oude oma opzoeken”. Want dat zou opnieuw een vrije val in de boodschap zijn.

Wat dan wel? Een begin van een antwoord is dat er geen sprake is van één amorfe horde maar van talloze individuen en groepen met een uiteenlopende achtergrond: relschoppers, gezelligheidszoekers, verslaggevers, meelopers, noem maar op. Die komen allemaal op een punt dat de keuze is: naar Haren of iets anders doen. Daar zul je aansluiting moeten zoeken. Op communicatiekragt.nl schreef ik eerder over de contraproductiviteit van laat-doelen in dit verband. Richt je op wat mensen wél moeten doen.

Zie over de Harense toestanden en ander massagedrag ook dit artikel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s