De incompetentie van het management

Een schitterende beoordelingsfout is het Horn-effect. Iemand maakt een ongunstige indruk op een bepaald terrein. Daaruit concludeer je dat hij of zij nérgens iets van bakt.

Dat lot valt makkelijk toe aan managers en bestuurders. Als je één keer negatief opvalt, ben je al snel verantwoordelijk voor alles wat er mis gaat.

Laatst kwam ik een nogal hilarisch voorbeeld tegen. De organisatie waar ik vaak kom, beschikt over een intranet waarop dagelijks nieuwsberichten verschijnen. Onderaan de berichten kunnen lezers hun reacties plaatsen. De rationale achter deze reacties is vrij eenvoudig. Wat het onderwerp ook is, gemiddeld genomen concentreert de discussie zich binnen drie reacties op de incompetentie van ‘het management’.

Deze keer was er een bericht over ziekteverzuim. De kop was uitdagend: “Pijn in je rug. Dus niet werken?” De strekking van het artikel was dat ziekte niet altijd hoeft te betekenen dat je thuis op bed hoeft te blijven. Als illustratie was een foto van een been in het gips toegevoegd.

Bij de derde reactie was het raak:  “Alleen al het feit dat ‘pijn in je rug’ wordt geïllustreerd met een ingezwachteld been zegt mij al genoeg over de medische kennis van ons management’, aldus een medewerker.

Daaronder had de redacteur van het artikel weer een reactie geplaatst: “Het management zet geen plaatjes bij artikelen.”

3 gedachtes over “De incompetentie van het management

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s