Vrolijk adviseren in 2015

imageproxyboijmansWat leuk om aan het einde van het jaar ook eens in een lijstje te staan. Op de blog communicatiekragt.nl is mijn blog over tips en valkuilen voor de omgang met communicatieadviseurs dit jaar het meest gelezen. Midden in de zomervakantie maakte het blogartikel een storm van reacties los. Sommige negatief: wat jammer dat we onszelf nu weer deze zure spiegel voorhouden! Wat een karikaturaal beeld wordt hier geschetst van de communicatieprofessional.

Verreweg de meeste reacties getuigden echter van een grinnikende instemming: ja, dit gedrag herkennen we! Bij onze collega’s uiteraard…Maar heel soms ook, een beetje, bij onszelf. Reacties waren in het algemeen goedgehumeurd en humorvol.

En dat paste dan – paradoxaal genoeg – weer niet bij het beeld dat ik in het blogartikel schetste.

Juist door deze montere bijval kunnen we vaststellen dat het beeld van de communicatieadviseur als een zwaar-op-de-hand uitgevallen versie van Calimero, een cliché begint te worden. Een cliché is tegelijk waar en onwaar. De oeverloze herhaling van het eens zo kernachtige idee, begint vooral te jeuken doordat de werkelijkheid is veranderd.

Mooie ambitie voor 2015 lijkt me om als vakprofessionals te bewijzen dat het tobberige beeld inderdaad achterhaald raakt. Laten we soms – maar vooral niet al te vaak – praten over de ‘toekomst van het vak’ en ‘waar we nu echt van zijn’. Maar laten we het vak vooral vrolijk en onbezorgd uitoefenen, met veel zin in vernieuwing. De artikelen van Bert Pol en Annick Vanhove, in dezelfde top 3, bieden daarbij waardevolle inspiratie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s