Waarom het niet opschiet met gedragsveranderingen

energiemeterOp de werkconferentie ‘Energiebesparing: wie doet het licht uit?’ mocht ik een inleiding houden over gedragsverandering en energie besparen. Het ging over huizen isoleren, prijsprikkels voor elektrische auto’s en hoe je buurtbewoners warm krijgt voor zonnepanelen.

Een interessant verschijnsel in de wereld van de energie is het reboundeffect. Je isoleert je huis, ontvangt een zeer fraai energielabel, en aan het eind van het jaar is je energierekening nauwelijks lager dan de jaren ervoor. Teleurstelling. Ontgoocheling. Wat is er gebeurd? Uit onderzoek bleek dat bewoners die hun huis lieten isoleren, vervolgens de thermostaat een tikje hoger zetten of kamers gingen verwarmen die ze tot die tijd onverwarmd lieten. Zo ging het isolatievoordeel grotendeels verloren. Wat de techniek wint, geeft het gedrag weer weg, zo zouden we het kunnen dramatiseren.

Het is een vrij algemeen verschijnsel vermoed ik:

  • Wie lightproducten koopt, gaat er vervolgens meer van eten dan normaal.
  • Wie twee flessen shampoo krijgt voor de prijs van één, doet niet moeilijk over een extra scheut in zijn haar.
  • Wie doneert aan een bomenfonds boekt met een blij gemoed een extra vliegreisje.

Het schijnt zelfs dat supermarkten de groenteafdeling aan het begin van de winkel plaatsen, omdat klanten zich na het kiezen van groente en fruit zo tevreden over zichzelf voelen, dat ze zich vervolgens makkelijker te buiten gaan aan allerlei impulsaankopen.

Tja, zo schiet het nooit op met die gedragsveranderingen…

Hoe voorkom je teleurstellingen bij huisisoleerders? Hoe zorg je dat compensatie beperkt blijft? Bewustzijn van dit verschijnsel zal al iets helpen. Maar waarschijnlijk heb je zeker in het begin veel triggers nodig om koersvast te blijven. Oftewel een mooi vraagstuk voor gedragsveranderaars.

Een gedachte over “Waarom het niet opschiet met gedragsveranderingen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s