Publicaties

Over zelfredzame burgers gesproken. Hoe ambtenaren een buigzaam burgerschapsideaal vormgeven. Harrie van Rooij, Margit van Wessel en Noelle Aarts. In: Beleid en Maatschappij, 2019 (46) 4, pp. 429-452.

“Gelieve niet naar rechts te kijken.” Zeven tips voor prettige bordjes in publieke ruimtes. In: Ad Rem, Tijdschrift voor zakelijke communicatie, nummer 5, 2019.

Communicatiecollega, trek je terug uit het hart van beleid. Overheid in contact, 5 juli 2019.

Waarom we zwijgen, liegen en bevriezen. Aflevering 5 in de serie ‘De kernboodschap en andere illusies.’ In: Communicatie magazine, maart 2018.

Geworpen in je omgeving. Aflevering 4 in de serie ‘De kernboodschap en andere illusies’. In: Communicatie magazine, januari/februari 2018.

Functieverlies. Wat als medewerkers hun vak niet meer kunnen uitoefenen? (Met Nancy van der Vin). Aflevering 3 in de serie ‘De kernboodschap en andere illusies’. In: Communicatie magazine, december 2017.

Bubbels en kloven. Aflevering 2 in de serie ‘De kernboodschap en andere illusies’. In Communicatie magazine, november 2017.

Luister naar ruis. Aflevering 1 in de serie ‘De kernboodschap en andere illusies’. In: Communicatie magazine, oktober 2017.

Debat over gevoelige woorden laat de pijn zien. In: Trouw, 2 augustus 2017

Onderzoek de weerstand. 5 psychologische inzichten die de adviseur communicatie verder helpen. In: Communicatie magazine, mei 2017.

4 communicatiemissers. en hoe ze te voorkomen. In: Communicatie magazine, maart 2017.

4 communicatieve uitdagingen om over je eigen gelijk heen te stappen. Op: Frankwatching, 18 februari 2017.

Vijf psychologische basics voor communicatiedirecties. In: De Witte, V. De nieuwe communicatieprofessional, Amsterdam 2017.

Kabeljauwvissen: vijf slimme technieken om creativiteit te stimuleren. Op: Frankwatching.nl, 26 september 2016.

Taal in de kantoorrimboe. In: Communicatie magazine, september 2016.

Zo laat je schildpadden dansen. Zes tips voor gedragsverandering. Op: Frankwatching.nl, 1 juli 2016.

Emotionele burgers: hoe bereik je ze? In: Van Ruler, B. Commtalks. 40 thought leaders over het communicatievak van morgen. Amsterdam, 2016.

Zijn we echt zo verdeeld op sociale media? Op: Frankwatching, 9 april 2016.

We kunnen niet zonder de voetbalhufter. In: Trouw, 19 februari 2016.

Cultiveer positieve emoties. Op: Joop.nl, 13 februari 2016.

De burger als getemde makreel. In: nieuwsbrief van Magister JFT|Juribes, 1 februari 2016.

Zomeressay: tip voor communicatiemensen (en gewone mensen): doe maar gewoon! Op: Communicatiekragt, 12 augustus 2015.

Sorry maar ik heb niets fout gedaan. In: tijdschrift Communicatie, juni 2015, p. 40-43.

Hunkeren naar machines. Op: Opiniez, 15 mei 2015.

Tussen de regels door moet je luisteren. In: tijdschrift Communicatie, september 2014, p. 42-46.

Effectief omgaan met je communicatieadviseur. Vier valkuilen en drie tips. Op: Communicatiekragt, augustus 2014.

Niet de kinderen, de volwassenen zijn gehecht aan zwarte Piet. Op: Joop.nl, 6 juli 2014.

Welkom in Contingentia. En leer welke communicatie gedoemd is te mislukken. In: Communicatie, meinummer 2014, p. 46-49.

Hoe de belastingheffer de mens ontdekt. Een praktijkperspectief op de relatie tussen belastingregels en belastinggedrag. H.J.M. van Rooij & D. Geurts, in: RegelMaat 2014 (29) 2, p. 75-91.

Stop met communiceren! Waarom communicatie meestal mislukt en hoe je daar verandering in brengt. Amsterdam, AdfoGroep, april 2014.

In dienst van beleid of in dienst van de democratie? Een studie naar de waarden achter overheidscommunicatie. Rooij, H. van en N. Aarts, in: Bestuurswetenschappen, april 2014.

Tips om Zwarte Piet versneld af te schminken. In: Trouw, 23 oktober 2013. Zie ook dit blogartikel.

Nudging werkt preventief. In: NRC Handelsblad, 22 juli 2013. Verkorte versie van dit blogartikel.

In de ernst ging het mis met het koningslied. Op: socialevraagstukken.nl, 30 april 2013.

Verlangen naar een eiland. Hoe je jezelf en je klant verleidt. Op: communicatiekragt.nl, april 2013.

De speelse ernst van Facebook. Op: www.rijksoverheid.nl, april 2013.

Geef ook een podium aan de onbuigzame anti-held. Op: socialevraagstukken.nl, 25 maart 2013.

Hoe bestrijd je het sjoemelvirus? Op: www.socialevraagstukken.nl 21 december, 2012

Gedragsbeinvloeding. Met D. Geurts in: Van Ruler, B. (red.) Communicatie Nu. De stand van zaken en de opdracht voor morgen. Amsterdam, 2012.

Toon een beetje respect voor de massamens. In: de Volkskrant en vk.nl, 26 september 2012

Smeets doet deze zomer wat hij altijd doet. In: de Volkskrant, 12 augustus 2012. Ingekorte versie van dit blogartikel.

Zeg niet wat mensen niet moeten doen. Blog op communicatiekragt.nl

Een politicus mag best met mate draaien. In: de Volkskrant en vk.nl, 15 mei 2012

Twitteren naar het licht. Over onbehagen, virtualiteit en informatieoverload. Gepubliceerd op Frankwatching. 2011.

Drie overeenkomsten tussen Cruijff en de goden. In: Trouw, 7 april 2011.

De ingebeelde klant. Gesproken column op themadag Rijkswaterstaat over klantrelaties, juni 2012.

Intrekken overheidscampagnes is doodzonde. In: Communicatie, nummer 7/8, 2011.

Diensten, drempels en duwtjes. Communiceren met irrationele en onachtzame burgers. In: Platform, nummer 11 Verleiden met beleid. 2009.

Verleiden met beleid (Red.). Uitgave in de RVD-communicatiereeks Platform (11), 2009.

De overheid om de hoek (Red.) Uitgave in de RVD-communicatiereeks Platform (10), 2009.

Hulp om de hoek. Wmo moet overheid dichter bij huis brengen. Met: E. Scholten, W. van Leeuwen, K. Plug, T. van den Heuvel en N. Jong. In: Platform (11), 2009.

Onbegrijpelijk formulier? Schaf het af! In: Tekstblad, nummer 5, 2008.

Signalen uit de praktijk. Eenheid verscheidenheid, verbinding (Red.) Uitgave van de Rijksvoorlichtingsdienst, 2008

Verbinden is loslaten. Eenheid is meer dan een bestuurlijk ideaal. In: Signalen uit de praktijk. Eenheid verscheidenheid, verbinding. Uitgave van de Rijksvoorlichtingsdienst, 2008.

We zijn er voor iedereen. HEMA: een oerhollandse succesformule. In:Signalen uit de praktijk. Eenheid verscheidenheid, verbinding. Uitgave van de Rijksvoorlichtingsdienst, 2008

Invloed op naleving. Waarom mensen zich (niet) gedragen. Uitgave in de RVD-communicatiereeks Feiten (8), 2007.

Vorm én inhoud. Authentieke leider is één met het beleid. In: Platform, nummer 7, 2007

Wat weerloos is. Langzame kennis in organisaties. Lezing voor Belastingdienst/Centrum voor Proces- en productontwikkeling, april 2006.

Langzame kennis. Het woord als gebaar en gebeurtenis. Afstudeerscriptie Wijsbegeerte, Vrije Universiteit, 2005.

Eén bedrijf, diverse smaken. Belastingdienst kiest positie. In: Belastingbulletin, 2005 (2).

Helpen én handhaven. Beleidsplan externe communicatie 2002-2007. In: Belastingbulletin, 2002 (8)

Innoveren in twintig minuten. Slimme ideeën zijn verbluffend eenvoudig. Met: Dick Geurts. In: Belastingbulletin, 2002.

Moge de gelukkigste straks winnen. In: de Volkskrant, 10 juni 2000.

Handleidingen. Cahier in de reeks Taaltips. Samsom Bedrijfsinformatie, 1998.