Stop met communiceren!

17550

Hoe komt het dat argumenten meestal niets helpen om iemand van gedachten te laten veranderen? Hoe valt te verklaren dat de volgende zin de omzet van een telecommercial verveelvoudigde: “Als de lijnen bezet zijn, probeer het dan over tien minuten nog eens”? En waarom was het onhandig toen de burgemeester tegen jongeren vertelde dat er ‘geen feest’ was in Haren?

Communicatie verloopt vaak grillig en onvoorspelbaar. De laatste jaren zijn heel wat nieuwe inzichten uit de neurowetenschappen en psychologie beschikbaar gekomen die helpen om beter te begrijpen waarom sommige boodschappen werken en andere totaal niet.

Het boek Stop met communiceren! geeft je eenvoudige toegang tot deze inzichten. Je maakt kennis met vier karikaturale menstypen: Oblomovs, Wij-mensen, Veranderhaters en Verhalenvertellers. Je leert drie makkelijk te onthouden psychologische basisregels die onmisbaar zijn voor iedereen die communiceert met klanten, medewerkers en doelgroepen (of met zichzelf). En je doorloopt een simpel stappenplan om machtige triggers te ontwerpen.

Het is een praktisch handboek voor iedereen die wel eens iets van anderen gedaan wil krijgen. Dat kan van alles zijn: je adviezen opvolgen, iets van je kopen, iets juist niet meer kopen, geld doneren, de trap nemen, regels naleven, een enquête invullen, een tentoonstelling bezoeken.

“Op vlotte, heldere wijze, met veel humor en verhalen worden klassieke en recente inzichten gepresenteerd die fundamenteel zijn voor een goed begrip van wat communicatie vermag”, hoogleraar strategische communicatie Noelle Aarts.

Stop met communiceren! speelt zich af in Contingentia. Contingentia is het land waarin toevalligheden regeren, motieven en plannen er niet toe doen en waar dingen altijd anders lopen dan je had gedacht. Mensen nemen er geen verstandige beslissingen, maar dwaze, ijdele en verwarde. Bijrollen en figuranten zijn er belangrijker dan hoofdrolspelers. In Contingentia schrijf je geen cv maar een negatieve biografie. Als je wilt dat mensen de trap nemen in plaats van de lift, ga je geen verhalen ophangen over lichaamsbeweging of energiebesparing, je knutselt gewoon een paar lijnen op de vloer. Kijk maar naar dit filmpje.

Lees dit boek als je:

  • Geïnteresseerd bent in gedrag van mensen.
  • De effectiviteit van je communicatie wilt vergroten.
  • Manager, communicatieprofessional, adviseur, student of wat anders bent.
  • Je afvraagt wat de zwerftochten van Odysseus, Project X Haren, Amerikaanse verkiezingen en brieven over belastingen met elkaar te maken hebben.

Je kunt het boek hier bestellen. Wil je meer informatie over Stop met communiceren!, of ben je geïnteresseerd in een lezing of workshop? Neem dan contact met mij op.

6 gedachtes over “Stop met communiceren!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s